Daglig post

fra Wikipedia, den gratis encyklopædi
Daglig post
logo
beskrivelse Britisk dagblad
forlagsvirksomhed Daily Mail og generel tillid
Hovedkvarter London
Første udgave 4. maj 1896
Frekvens for offentliggørelse Hver dag; særlig søndagsudgave
Solgt udgave 1.454.073 eksemplarer
(Maj 2017,)
Rækkevidde 3,295 millioner læsere
(Maj 2017,)
Chefredaktør Geordie Greig
Weblink dailymail.co.uk
Artikelarkiv dailymail.co.uk/home/sitemaparchive
ISSN (udskriv)

Den Daily Mail og dens søndag udgave Den Mail on Sunday er britiske formiddagsblade , der er de bedst sælgende aviser i landet med lige under en million solgte eksemplarer i 2020. Begge avisers politiske orientering anses for at være konservativ . Den post anses for at være talerør for den traditionelle lavere middelklasse af den såkaldte " Middle England ".

historie

Den Daily Mail blev grundlagt i 1896 af Alfred Harmsworth og var den første nationalt distribueret masse avis i lavere prissegment. Allerede i 1900 havde det en oplag på mere end en million eksemplarer. Lige fra starten stod det på de stilistiske enheder i tabloidjournalistikken og tilbød mindre udtømmende rapportering end for eksempel det daværende papir, The Times . Efter avisstifterens Alfred Harmsworths død overtog hans bror Harold Harmsworth virksomheden i 1922 .

Den politisk højreavis offentliggjorde et påstået brev fra den sovjetiske partileder Zinoviev til de britiske kommunister i 1924 , som indeholdt en påstået opfordring til væbnet styrt. Dette skabte en stor røre. Under parlamentsvalget, der fandt sted fire dage senere, led det liberale parti store tab, mens de konservative vandt et jordskred og erstattede den tidligere Labour- regering under Ramsay MacDonald . Brevet, der blev offentliggjort af Daily Mail , blev senere afsløret for at være en forfalskning .

I begyndelsen af ​​1930'erne støttede avisen United Empire Party, som dets ejer, Lord Rothermere, var med til at grundlægge . På dette tidspunkt sympatiserede Rothermere også med Hitler og Mussolini og påvirkede redaktionens linje i denne forstand. Til tider støttede Daily Mail også Oswald Mosleys British Union of Fascists (BUF) i sine kommentarer, men afstod fra denne holdning efter voldsomme optøjer ved et BUF-rally i 1934. Avisens sympati for Nazityskland varede derimod næsten hele perioden før krigen, og Harold Harmsworth skrev endda personligt et brev til Hitler i 1939 for at lykønske Hitler med besættelsen af ​​Tjekkoslovakiet . Før begyndelsen af ​​Anden Verdenskrig støttede avisen Neville Chamberlains politik for forlig , og senere vendte den sig til Winston Churchill .

Den 31. december 1940 offentliggjorde Daily Mail en skyline over London. Kuplen af St. Pauls Cathedral kunne ses på det, som var forblevet uskadt på trods af den ødelæggende skade som følge af de daglige luftangreb fra den tyske luftvåben ( " The Blitz "), der havde været i gang i fire måneder . Billedet blev et ikon for viljen til at overleve og det britiske folks moral i anden verdenskrig .

I 1971 skulle papiret fusioneres med dets hovedkonkurrent, Daily Express , som på det tidspunkt havde en cirkulation, der var mere end dobbelt så høj som Daily Mail . Men ejeren på det tidspunkt, Vere Harmsworth, lod en tilsvarende anmodning fra bestyrelsen komme til intet og udviklede mediet til en sofistikeret tabloid med fokus på yngre, gennemsnitligt uddannede læsere. Også i 1971 lykkedes Daily Mail at ansætte den berømte journalist David English, som markant formede papirstilen i de følgende årtier og bidrog til dens succes. I 1991 lykkedes det for første gang i en højere oplag end konkurrenten Daily Express .

Efter to årtier som chefredaktør blev David English formand for bestyrelsen for gruppen Associated Newspapers , som også udgiver Daily Mail , i 1992 . Han blev efterfulgt af Paul Dacre, der har haft denne stilling den dag i dag.

Siden 2004 er avisens udgiver, Daily Mail og General Trust , blevet noteret på FTSE som en af ​​de vigtigste aktier på London Stock Exchange .

Den Daily Mail har været mål for ærekrænkelse dragter i fortiden .

München (gratis) tillæg til søndagsudgaven af ​​Daily Mail søndagsudgave af 22. september 1907.

Oversøiske og kontinentale udgaver

De første to udenlandske udgaver blev grundlagt i 1904 og 1905. Førstnævnte med titlen "Overseas Daily Mail" for hele verden og sidstnævnte med titlen "Continental Daily Mail" for Europa og Nordafrika. Senere var der også separate udgaver for Skotland, Irland og Indien. Kontorer blev opretholdt i Berlin, München og Paris til den kontinentale udgave. Til søndagsudgaverne, der kostede 20 pfennigs i det tyske rige i 1907, blev der udarbejdet detaljerede lokale træk og kunsttilskud med eksklusive artikler af tyske forfattere i engelsk oversættelse. F.eks. Blev den 22. september 1907 offentliggjort en helsidesartikel af kunstkritikeren Anna Spier, kone til den socialdemokratiske politiker Samuel Spier , om Lenbachhaus i München .

Kontrovers

Dækningen af Daily Mail har ført til adskillige kontroverser tidligere og er også blevet diskuteret kritisk i udlandet. Den Süddeutsche Zeitung skrev, for eksempel, at avisens politiske skribenter ville skrive ”sådan blomstrende vanvid”, at ”man aldrig kan være sikker på” ”om de virkelig mener det”. I 2010 udløste Daily Mail- spaltist Richard Littlejohn voldelige offentlige reaktioner med en kolonne om en transseksuel grundskolelærer. Der var flere demonstrationer foran avisens kontorer.

I 2013 mødtes en artikel, hvor avisen nedsatte Ralph Miliband , den afdøde far til Labour Party-leder Ed Miliband , voldelige reaktioner. Som et resultat irettesatte adskillige politikere og kommentatorer papiret for dets måde at håndtere politiske modstandere på. Konservative politikere som John Moore , Michael Heseltine og premierminister David Cameron kritiserede også avisen for artiklen.

Kampagnen Stop Funding Hate opfordrer internationale virksomheder til at afslutte reklamepartnerskaber med Daily Mail . Lego oprettede et reklamepartnerskab med Daily Mail i november 2016. Kampagnen kritiserer avisen, fordi den vil så had og fremme social opdeling.

I februar 2017 besluttede det engelsksprogede Wikipedia- samfund efter omkring to års debat, at Daily Mail generelt var upålidelig som kilde og derfor ikke skulle bruges som bevis. Denne udelukkelse af Daily Mail blev retfærdiggjort af det faktum, at den havde store mangler ved verifikation af fakta, var grådig efter sensation og undertiden simpelthen opfandt fakta eller beskyldninger. I medierne blev denne udelukkelse beskrevet som et ekstraordinært skridt. Nedenstående eksempler inkluderer: rapportering om Amanda Knox- sagen , fabrikerede interviews med fodboldspillere Paul Pogba og Andrea Pirlo og falske beskyldninger om forholdet mellem George Clooney og Amal Alamuddin . Den Daily Mail er også anklaget for at sprede falske påstande om global opvarmning .

format

Den Daily Mail blev offentliggjort i broadsheet format til 75 år . Det er blevet offentliggjort i det mere håndterbare tabloidformat ( tabloidformat , 302 × 392 mm) siden 3. maj 1971 .

Avisens online tilstedeværelse blev kritiseret af Süddeutsche Zeitung i 2013 som ”nøje planlagt kaos”.

Sponsorering

Siden 1906 sponsorerede avisen en række luftfartspriser for at fremme udviklingen af ​​luftfart. Kendte Daily Mail-priser direkte initieret af Daily Mail-grundlæggeren Lord Northcliffe var:

  • Cross Channel Prize (£ 1.000) den 5. oktober 1908, der blev vundet den 25. juli 1909 af Louis Blériot .
  • All British Prize (£ 1.000) vandt den 30. oktober 1909 af John Moore-Brabazon .
  • London til Manchester-prisen (£ 10.000) vundet den 27. april 1910 af Louis Paulhan .
  • "Atlantic Prize" (£ 10.000) den 5. april 1913 for en Atlantisk passage (fornyet 21. november 1918) vundet den 15. juni 1919 af Alcock og Brown .

Avisen var hovedsponsor for Daily Mail Gold Cup snookerturneringen fra 1936 til 1940 . På det tidspunkt havde turneringen samme ry som verdensmesterskabet i snooker .

Weblinks

Commons : Daily Mail  - samling af billeder, videoer og lydfiler

Individuelle beviser

  1. ^ Adgang til det tyske nationalbibliotek
  2. a b newsworks.org.uk
  3. Daily Mail formørker solen til at blive Storbritanniens mest solgte avis The Guardian , 20. juni 2020, adgang til 25. februar 2021
  4. The Voice af 'Middle England'? Daily Mail og Public Life Daily Mail Historisk arkiv 1896-2004. Cengage Learning, 2013, adgang til 25. februar 2021
  5. a b c Daily Mail & General Trust plc. Federal Agency for Civic Education, 1. juli 2011, adgang til den 5. juni 2019 .
  6. Indrejse Harold Sidney Harmsworth, 1. vismægt Rothermere i Encyclopædia Britannica
  7. Nicholson Baker : Human Smoke: The Beginnings of World War II, the End of Civilization . Simon & Schuster, 2008, s. 12-13.
  8. James Thomas: Populære aviser, Labour Party og British Politics . Routledge, 2005, s.75
  9. ^ Dennis Griffiths: Fleet Street: Fem hundrede års presse . British Library, 2006, s. 249
  10. ^ Richard Griffiths: Medrejsende til højre: Britiske entusiaster for Nazityskland, 1933-1939 . Constable, 1980, s. 163-168
  11. ^ SJ Taylor: The Great Outsiders: Northcliffe, Rothermere og Daily Mail . Weidenfeld & Nicolson, 1996
  12. Yp Cyprian P. Blamires (red.): Verdensfascisme: En historisk encyklopædi, bind 1 . ABC-CLIO, 2006, s. 288, 435
  13. ^ Richard Griffiths: Medrejsende til højre: Britiske entusiaster for Nazityskland, 1933-1939 . Constable, 1980, s. 168
  14. ^ Neil Tweedie og Peter Day: Da Rothermere opfordrede Hitler til at invadere Rumænien . I: The Daily Telegraph , 1. marts 2005
  15. 1971: Storbritanniens ældste tabloid lukker . I: BBC News , denne dag: 11. maj
  16. Tvist med "Daily Mail": Kate Winslet opkræver 28.000 euro i erstatning . I: Spiegel Online , 3. november 2009
  17. ^ Jacqueline Maley: Elton John får 100.000 £ for ærekrænkelse af Daily Mail . I: The Guardian , 25. maj 2006
  18. Hugh Grant accepterer erstatningsskader . I: BBC News , 27. april 2007
  19. ^ Matt Born: Diana Rigg vinder ærekrenkelse mod Daily Mail . I: The Daily Telegraph , 21. oktober 2003
  20. Iver Oliver Luft: Daily Mail udbetaler efter at have påstået, at den tidligere katolske PR-mand var hykler . I: The Guardian , 29. januar 2009
  21. A. Spier: "Lenbach hus" - München Art Supplement til søndag Udstedelse af Daily Mail, Continental Edition, 22 september, 1907 side 1 og 4. (Alle tekniske oplysninger om den kontinentale udgave kan findes på forsiden side af denne udgave.)
  22. a b Christian Zaschke: Internettet til at rulle ud . I: Süddeutsche Zeitung , 22. maj 2013
  23. Jonathan Brown: Transgender folkeskolelærer Hvem tog eget liv 'havde søgt beskyttelse mod medier chikanen før sin død . I: The Independent , 23. marts 2013
  24. ^ John Plunkett: Daily Mail-kolonnen om demonstrant fra studerende beder 500 klager til PCC . I: The Guardian , 14. december 2010
  25. ^ Matthew Taylor: Demonstranter uden for Daily Mail-kontorer fordømmer 'hadkampagne' . I: The Guardian , 6. oktober 2013
  26. Lucy Meadows vigil: Andragende om afsked Richard Littlejohn . I: BBC News , 26. marts 2013
  27. ^ Roy Greenslade: Velfærd skærer demonstranter for at holde demonstration uden for Daily Mail . I: The Guardian , 14. april 2011
  28. Christian Zaschke: Døden og djævelen . I: Süddeutsche Zeitung , 5. oktober 2013
  29. Smagløs "Daily Mail" . I: Neue Zürcher Zeitung , 2. oktober 2013
  30. Nicholas Watt: Thatcher allierede beskylder Daily Mail for at 'fortælle løgne' om Ralph Miliband . I: The Guardian , 2. oktober 2013
  31. ^ Rhiannon Williams: David Cameron og Nick Clegg løfter støtte til Ed Miliband over avisrække . I: The Daily Telegraph , 1. oktober 2013
  32. Nicholas Watt: Ed Miliband havde ret i at udfordre Daily Mail, siger David Cameron . I: The Guardian , 8. oktober 2013
  33. Die Zeit, Lego hjælper kampagnen mod had ved ikke at gøre noget , 13. november 2016
  34. Wikipedia forbyder Daily Mail som 'upålidelig' kilde . I: The Guardian , 8. februar 2017. Hentet 10. februar 2017.
  35. Daily Mail forbudt som 'pålidelig kilde' på Wikipedia i en hidtil uset bevægelse . I: Huffington Post , 9. februar 2017. Hentet 10. februar 2017.
  36. Ledende klimaforsker udfordrer Mail på søndagens brug af sin forskning . I: The Guardian , 11. januar 2010. Hentet 10. februar 2017.
  37. Mail på søndag lancerer den første salve i den seneste krig mod klimaforskere . I: The Guardian , 5. februar 2017. Hentet 10. februar 2017.
  38. Nyhedsrapport om globale temperaturer er forkert, siger forskere . I: The New York Times , 2. december 2016. Hentet 10. februar 2017.
  39. DEN "DAGLIGE POST" RUND BRITANIEN LØB . I: The Royal Aero Club of the United Kingdom - officielle meddelelser til medlemmerne . 6. september 1913, s.  984 ( Flight Global Archive ).
  40. a b DE NYE DAGLIGE POSTPRISE . I: The Royal Aero Club of the United Kingdom - officielle meddelelser til medlemmerne . 5. april 1913, s.  393 ( Flight Global Archive ).
  41. LONDON TIL MANCHESTER . 10.000 £ MERE TIL PRIS. I: Indehavere af FLIGHT (red.): Flight . bånd  45 . Flight, London 1909, s. 702-703 .
  42. LONDON TIL MANCHESTER . 10.000 £ MERE TIL PRIS. I: Indehavere af FLIGHT (red.): Flight . bånd  71 . Flight, London 1910, s. 349-350 .
  43. DEN DAGLIGE POST ATLANTISKE PRIS . I: The Royal Aero Club of the United Kingdom - officielle meddelelser til medlemmerne . 21. november 1918, s.  1316 ( Flight Global Archive ).